Wie wil het nou koud hebben in de winter?

Jij niet in ieder geval!

Om jou te helpen met het warm blijven terwijl het kwik daalt in ons kleine landje hebben wij een aantal, praktische, tips op een rijtje gezet.

Waarom heb je het eigenlijk altijd koud in de winter?

Buiten dat het gewoonweg koud is kan er ook wat anders aan de hand zijn waardoor je lichaam moeite heeft met op temperatuur te blijven.

Zo kan het zijn dat je onvoldoende vitamine en voedingstoffen binnen krijgt waardoor je lichaam onvoldoende energy heeft zichzelf te verwarmen.

Of je beweeg niet voldoende en daardoor is de bloedcirculatie niet wat het zou moeten zijn.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je jezelf niet warm genoeg aankleed of een te dunne jas draagt.

Zo is de kans dat je het koud bij het dragen van een goede kwaliteit jas met bontkraag aanzienlijk kleiner dan wanneer je nog steeds je dunne zomerjas aan hebt.

Maar vrees niet!
Wij zijn hier om jou te helpen.

Wat kan je doen tegen de kou deze winter?

Speciaal voor jou hebben wij 3 tips op een rij gezet om je wat extra warmte mee te geven deze winter:

  1. Hoe herken je een goede winterjas?
  2. Bewegen, hoe help je jezelf warm te blijven?
  3. Wat kan je doen om jezelf met voeding te verwarmen?

1. Hoe herken je een goede winterjas?

Wanneer je naar buiten gaat terwijl de tempratuur rond het vriespunt ligt is één van de belangrijkste dingen dat je een warme jas aan hebt.

Maar hoe herken een warme winterjas?

Allereerst is het belangrijk dat er een goede kwaliteit stof en vulling is gebruikt door de fabrikant.

Omdat kwaliteitsmaterialen niet de goedkoopste zijn raad ik naar om niet gelijk naar de goedkoopste winterjas te lopen.

Het is gewoonweg niet mogelijk om een goedkope jas te fabriceren van dure materialen!

Als de jas goed is gemaakt is deze, naast warm, water en wind dicht.
Want de kou gaat meestal hand in hand met een gure koud wind en regen in ons land.

Om dan toch een beetje in de mode te blijven kan je via Google gewoon zoeken naar “Winterjassen dames” of “Winterjassen heren”.

De meeste online winkels blijven goed op de hoogte van de laatste trends en zorgen ervoor da de meest recente mode in hun aanbod bovenaan staat.

Veel shop plezier!

2. Bewegen, hoe help je jezelf warm te blijven?

Of je nu naar de sportschool gaat of een stuk gaat fietsen, elke activiteit helpt!

Je lichaam heeft zuurstof nodig om zichzelf warm te houden.
Om deze reden is het belangrijk dat, vooral in de winter, goed oplet dat je voldoende beweegt.

Het is voor de bloedcirculatie erg belangrijk om lichamelijk in goede conditie te zijn.

Wanneer je een goede bloedcirculatie hebt word het zuurstof dat je nodig hebt om warm te blijven naar elk punt van je lichaam getransporteerd.

De blauwe tenen of vingers in een koude omgeving word dan ook veroorzaakt door een tekort aan zuurstof in die lichaamsdelen.

Kortom, Beweeg en blijf bewegen!

Wil je meer informatie lees dan hier meer over de oorzaak van koude handen en voeten.

3. Wat kan je doen om jezelf met voeding te verwarmen?

In de koude periodes van het jaar is het belangrijk om wat extra aandacht te geven aan het opstoken van je interne kachel.

Als de tempratuur buiten je lichaam kouder word moet je de warmte ergens anders vandaan halen.
Dit kan door, zoals bij punt 1 beschreven, door het dragen van een warme jas maar ook doormiddel van verwarmend voedsel.

Het zogeheten Wintervoedsel

Om het meeste te halen uit deze voedselsoorten is het belangrijk om het eten van verkoelende voedingsmiddelen te verminderen.

Enkele voorbeeld van verkoelden voedingsmiddel zijn:

  • Vers fruit, met name citrusvruchten en tropische vruchten
  • Salades en rauwe groente
  • Yoghurt
  • (Mineraal) water
  • En ook alcohol, eerst word je hier warm van maar daarna onttrekt de alcohol juist warmte

Daarna kan je beginnen met het inkopen van de wintergroenten.

Maar wat is nu eigenlijk wintervoedsel?

Hieronder vind je een korte lijst van verschillende voedselsoorten die, vooral in de winter, helpen bij het warm blijven:

  • Verwarmde groente
    Denk hierbij aan: zoete groente zoals zoete aardappelen maar ook ui, prei, kool en pastinaak
  • Kruiden en specerijen
    Deze kruiden kan je toevoegen aan je maaltijd om je lichaamstempratuur, en spijsvertering, te bevorderen.
    Denk hierbij aan: peper, mosterdzaad, cayennepeper, gember, rozemarijn, chilipeper, knoflook, enzovoort
  • Noten & zaden
    Ook het eten van noten en zaden helpen je lichaam met het warm blijven door de enorme hoeveelheid koolhydraten. Met de energie van noten en zaden heeft je lichaam genoeg energie om zichzelf te verwarmen!

Natuurlijk zijn er nog veel meer soorten eten die je in de winter kunnen helpen maar voor vandaag laten wij het hier even bij.

Succes het warm blijven!